14-1-2015
Calama – Salta
Deze etappe zullen de deelnemers voor de tweede keer deze rally het Andes gebergte oversteken. Ze beginnen met een verbinding van 385 km en dan is er een special van 358 km en dan eindigen ze na 116 km in het bivak van Salta. Het parcours stijgt tot ver boven de 4000 meter hoogte. Wel weer richting Argentinie en dan komt heel in de verte toch die eindstreep een klein beetje in zicht.
Vandaag rijden de trucks 359 kilometer special en een verbinding van 501 kilometer.
13-1-2015
Ze zijn tevreden.
Halverwege de rally zit iedereen gespannen achter het scherm om de rally via de WP’s en de CP’s te volgen. Hoe zal het gaan vandaag? Het blijft elke dag weer spannend. En dan gaat bij Jolanda (vriendin van Henny) de telefoon. Hoe gaat het ….. ja en dan komt het. Niet met haar, maar met Jos en zijn mannen in de rally. Het moet ook niet gekker worden.
Wij snappen het wel. Daar in het bivak krijg je er niet zoveel van mee en ze zitten natuurlijk alweer in de startblokken te wachten.
En dan eindelijk belt Peter S. “Het was een lange zware dag. Jos en ik hebben last van ons hele lijf en Peter N lijkt er het minste last van de hebben. Het was een wisselende piste. Begonnen in de duinen en daar was het nog lastig zoeken naar de WP’s. één WP hebben we lang naar moeten zoeken, maar hem dan uiteindelijk toch gevonden. We hebben ze allemaal in ons scherm staan”: aldus Peter S.
Na de duinen ging het over in behoorlijk gehobbel en daardoor hebben ze een deuk in de bumper opgelopen. Daarna nog door een aantal rivierbeddingen. Toch maar even een snelle plaspauze gehouden, want door al dat gehobbel wil je daar wel van af.
Al met al een zeer tevreden Peter S aan de telefoon. Gefinisht op de 17e plaats.
Rustdag
13-1-2015
Thuis wordt gemist!
De rustdag is een uitgelezen kans voor mensen (met de juiste relaties) die Le Dakar niet alleen met de pre-proloog in Valkenswaard van dichtbij willen zien maar ook tijdens de rally. Zo ook gisteren.
Jos maar ook Peter S en Peter N kennen veel Nederlanders vanuit hun bedrijfsvoering. En zo kon het gebeuren dat ze gisteren een aantal van deze mensen in het bivak tegenkwamen. Leuke gesprekken kwamen tot stand. En zo voelt thuis toch ook al weer een stukje dichterbij. Want hoe mooi, leuk, zwaar, succesvol of tegenvallend Le Dakar ook is, thuis wordt gemist.
Nog een week er tegen aan en er is beloofd dat ook deze week zijn tricky moments heeft. Zo heeft de crew in de Elephant 4 er een grote zorg bij vandaag. De banden zijn gewisseld en die zijn prima, maar nu zijn het de ringen die voor problemen kunnen zorgen. Dit was het probleem in de marathonetappe. Ze kunnen eraf schieten als de banden afgelaten worden en in de duinen moet dat toch echt gebeuren. Na vandaag zijn het niet zoveel duinen meer, dus zal er met gepaste snelheid worden gereden.
Ze zijn uitgerust, maar of dat voldoende is weet je pas als je weer rijdt. Jos:” Ik denk dat ik wel aardig heb bijgetankt voor de wedstrijd van vandaag, maar dat weet je pas als je weer in de truck zit. Dan pas voel je de echte vermoeidheid en je weet niet of die komt na 100 of na 300 km.”. Laten we hopen pas na 450 km.
Vandaag start de Elephant 4 om 12.54 uur (ned. tijd 16.54 uur) op een 23e plaats.
13-1-2015
Iqique - Calama
Vier dagen zijn we in en rond Iqiuque geweest. Via een gezamelijke route gaat de route weer richting Argentinie. De special zal voor alle deelnemers hetzelfde zijn en 451 kilometer lang zijn. De verbinding is dit keer kort, maar 88 kilometer en het eindpunt zal zijn het Chileense Calama.