Vandaag 146

Gisteren 108

Afgelopen week 838

Afgelopen maand 2821

Totaal 305597

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

Maatpak past perfect.

 

Passen en meten. Het frame van de laadbak wordt op maat gemaakt. Maar dan ben je er nog niet. Je kunt zonder bescherming de rally niet in. Dus er komt een mooi doek met daarop alle logo’s van de sponsoren omheen.

 

Dat doek moet ook precies uitgemeten worden. Hij moet strak om het frame komen. Maar dan is er ook nog een soort van deurtje ingemaakt om bij de tank te kunnen komen. En aan de achter en bovenkant zitten panelen die gemaakt zijn in een vorm van een soort gaas. Dan kan de warmte van de motor er goed uit en toch is het een soort van bescherming.

 

Als het doek wordt geleverd is er toch een soort van spanning te bespeuren bij de mannen. Zou het passen? Het hele gevaarte wordt over het frame getrokken. Een beetje naar links, dan weer naar rechts en nee, toch weer terug.

Als het doek er dan eindelijk op ligt, moet het met elastieken en haken gespannen worden, zodat het een mooi geheel wordt. Het zit als gegoten. Het maatpak past.

 

Nu nog de laatste onderdelen van de cabine spuiten en ook daar moeten de stickers nog op worden geplakt.

Pffffff….  precies op tijd klaar voor de Pre-proloog in Valkenswaard op zondag 9 november. 

We willen rijden.

 

De startknop wordt ingedrukt, de motor begint te ronken  maar dan?

Niet voor- of achteruit te krijgen.

De automatische versnellingsbak doet niet wat wij willen.

 

Het hart klopt, maar kan niet samenwerken met de besturing, dus dan kun je niks.

Wat is het probleem? Waar moeten we zoeken?

De bedrading, de motor, de versnellingsbak of misschien nog ergens anders?

Het moet een kleinigheidje zijn.


En dat was het ook. Een stekkertje zat niet helemaal op zijn plek. Er moest een schroefje ietsiepietsie verder aangedraaid worden.

Jan had er al slapeloze nachten van. Hij had alle bedrading met de kastjes verbonden en ja één draadje verkeerd en er wordt niet gedaan wat de bedoeling is. Maar Jan kan weer lachen en rustig slapen. Het euvel is opgelost. Maar Jan kan weer lachen en rustig slapen. Het euvel is opgelost.

 

Ze hebben een band samen.

 

Een dag is zo voorbij. En voor je het weet is er weer een week voorbij en is het weer maandag. En als je maandag zegt, dan weet je dat er die avond weer gesleuteld gaat worden.

Vandaag was Peter N. niet van de partij. Hij begon vanochtend met uitlijnen in

Joure (Fr.) en eindige vanavond in Geleen (Li). En dan moet hij ook nog weer naar huis rijden. Dan zijn de nodige uren en kilometers wel gemaakt. Op de terugweg toch nog  even bij Ginaf Ederveen langs en de avond afsluiten op de Isselt.

 

Maar we hadden vandaag Henny terug op de werkvloer. Nadat hij zijn bouw week in de Filipijnen had afgerond en er een paar dagen vakantie aan had geknoopt is hij  nu weer op de werkvloer rondom de Elephant 4 te vinden.

 

Jos had een mooie klus voor Henny bedacht. De banden voor het testrijden moesten klaar gemaakt worden. En daar neem je geen nieuwe maar gebruikte banden voor. De banden zijn op de velgen gezet en de binnenste ringen gemonteerd. De nieuwe banden worden alleen tijdens de rally gebruikt. Omdat de broers toch al een band met elkaar hebben kan op deze manier de band alleen maar sterker worden. 

We kunnen het maatpak aanmeten.

 

De weken gaan tellen. Het zijn steeds meer avonden dat de mannen aan het sleutelen zijn. Maar dat is natuurlijk ook hard nodig. Het zijn nog maar ‘n aantal weken naar de pre-proloog en dan moet de truck er natuurlijk wel op en top bij staan.

 

Het frame is klaar om het zeil van de bak op maat te laten maken. Er is dit jaar weer gekozen voor een vast frame en niet voor het opblaasbare frame. Het zeil zal als een maatpak om het frame heen worden getrokken, zodat het er straks super strak uitziet.

 

De brandstoftanks zijn vergroot. Meer brandstof is langer door kunnen rijden en dat is natuurlijk een geruststellend gevoel. Doordat de brandstoftanks groter zijn geworden, moesten de luchttanks iets worden opgeschoven. Als deze tanks te dicht tegen elkaar aan komen, dan kunnen ze doorschuren en heb je of geen brandstof , of geen lucht meer en dat wil je niet meemaken in de rally.

 

Nadat de motor rood is gespoten, is afgelopen week ook de cabine in de spuitcabine geplaatst. Het alom bekende rood van Smink machines is weer terug. Daardoor is de truck dit jaar al van verre herkenbaar tijdens de rally.

 

Al met al begint het er nu steeds meer op te lijken.   

Het begint er al weer een beetje op te lijken.

 

In de tijd dat Wuf en Edwin (van Ginkel) aan het testen zijn in Marokko, wordt er bij Smink machines rallysport hard gewerkt om de truck weer in elkaar te krijgen. In Marokko wordt met één truck getest. En aan de hand van die ervaring worden de twee andere  trucks aangepast. Het kan dus maar zo zijn dat als er in Marokko een onderdeel niet naar behoren werkt, dit bij terugkomst in Nederland wordt vervangen.

 

In Marokko kan o.a. worden gekeken hoe de truck zich houdt in de warmte. Kan de motor het aan of moet de koeling worden aangepast. Maar ook hoe gedraagt de truck zich in de duinen en op hobbelige ondergrond? Allemaal dingen die je daar moet testen. In onze eigen omgeving kunnen de andere dingen wel getest worden en daar is dan ook nog wel tijd voor.

 

Alhoewel….. het begint nu toch al wel een beetje te dringen. Op zondag 9 november is de Pre-proloog in Valkenswaard alweer.(De kaarten kunnen worden besteld op http://preproloog.nl/tickets/ ) En dan moeten de trucks er toch wel pico bello bij staan. Dat wordt dus nog een aantal weken hard werken voor de mannen.

 

De Cummins motor is in de rode kleur gespoten en is weer op zijn plek gemonteerd. En ook de versnellingsbak heeft zijn plekje weer gevonden. De aandrijfas is er weer tussen gehangen en ook de radiateur is teruggeplaatst.

De cabine wordt van binnen ingericht, De voetpedalen, de metertjes, de camel back houders en allerlei knopjes krijgen een plekje toegewezen. 

 

Zo heeft iedere monteur zijn eigen taak en daar waar nodig wordt elkaar de helpende hand geboden.