2017-55
Trucks weer terug.
Het was een korte nacht. De wekkers van Henny en Jan Stalenhoef en zijn zoon stonden midden in de nacht te rammelen. Eindelijk was het dan weer zover. De trucks konden opgehaald worden in Le Havre in Frankrijk.
Na een hele snelle rit vanuit Nijkerk naar Frankrijk, kwam de teleurstelling. Het ging niet helemaal volgens planning bij de douane en i.p.v. 9.00 uur konden ze pas vanaf 11.00 uur het terrein op.
Ze waren als eerste ter plaatse en dat is natuurlijk wel een voordeel. Het is ook niet echt verloren tijd want nu kon er even uitgerust worden voordat de terugreis begon.
Ondanks dat het gigantisch stormde en regende is de rit goed verlopen.
Om 22.00 uur stond de hele karavaan weer in Nijkerk. Daar kwamen Jos en Peter met een doos vol eten. En dat konden de mannen waarderen, tot de laatste hap ging alles op.
De trucks zijn er weer dus voorlopig hoeft niemand zich te vervelen
2017-54
Nog even nagenieten van de beelden van Le Dakar 2017.
Met dank aan We4Dakar
2017-53
De plak is binnen.
Gestreden, afgezien, gebaald maar bovenal genoten.
En als je de lijst eens goed bekijkt, dan is het echt een prestatie. Buiten het feit dat als je de Dakarrally uitrijdt je al een bikkel bent, maar als je dan op een 12e plek eindigt, met voor je alleen maar fabrieksteams en als 4e (eigenlijk 3e Stacey tellen we eigenlijk niet mee) Nederlander, dan neemt iedereen daar z’n petje voor af.
Het belangrijkste is dat ze hebben genoten van deze rally met al zijn extremen. Maar dat was alleen mogelijk met een team van sportieve, gezellige, buffelende, navigerende, sleutelende helpende mensen.
Jos Smink die stuurde en keek waar hij moest rijden en zo heel wat deelnemers in het heetst van de strijd achter zich liet.
Daniël Bruinsma die Jos blind over het parcours stuurde door de aanwijzingen die hij gaf vanuit het roadbook en de sfeer in de cabine op peil hield.
Peter Nieuwenburg die met alle techniek, bestaande uit knopjes en metertjes in de cabine perfect in de gaten hield. Met zijn humor de lange afstanden draaglijk maakte.
Henny Smink die moeiteloos de assistentietruck van bivak naar bivak reed en de huisvrouw van het bivak was door alles op en top schoon te houden en iedereen van een hapje en een drankje voorzag als daar behoefte aan was.
Jan Stalenhoef die elke dag weer de truck op en top controleerde en daar waar nodig repareerde of aanpaste.
Henk Kampert die sleutelde en sleutelde tot het klaar was. In de hitte, in de regen, in de kou en op grootte hoogte
Jan van Holland die met een afgeladen truck alle wegen van de rally heeft doorkruist en sleutelde voor 3 teams.
Sjaak Coppens heeft deze drie weken de zorg voor de inhoud van de assistentietruck gehad en alle onderdelen hoe klein ook uit de kisten gevist. En er ook mede voor gezorgd dat alle 3 de teams op tijd aan de start stonden.
Iginio Voorhorst was onze teammanager en voor het team van Rainbow en Aad van Velsen. Hij heeft voor ons de nodige voorbereidingen gedaan, meegedacht, op en top ingezet, gestreden daar waar nodig en gezorgd voor de heerlijke champagnedouche op het podium.
Plezier het belangrijkste bij Jos Smink
Voor de derde keer is Jos Smink als twaalfde geëindigd in de Dakar Rally. Het was tot in de laatste meters spannend of hij die positie kon behouden. De klassering is dan wel niet het belangrijkste voor Smink, hij was toch wel blij dat het gelukt was. “Het plezier is het belangrijkste, maar op een beetje een leuke plaats finishen is ook wel fijn. Het was in de laatste proef nog even flink aanpoten.”
Plezier hadden Jos Smink, Daniël Bruinsma en Peter Nieuwenburg zeker gehad. Natuurlijk hadden ze liever meer wedstrijdkilometers gemaakt, maar de proeven die ze reden, waren uitstekend bevallen. “Het is natuurlijk het leukste als je alles kunt rijden. Dat wat doorging, was mooi en intens”, zei Jos Smink aan de finish van de Dakar 2017. “Zware specials, moeilijk navigeren, best veel zand. En daar kom ik voor.”
De Ginaf had zich goed gehouden, oordeelde Smink. Het enige probleem was de koeling geweest en dat probleem keerde vrijwel dagelijks terug. Was het niet door de hitte dan was het wel door de hoogte. “Als je maar niet te hard reed was het goed te doen. Maar daar hebben we nog wel wat huiswerk te doen, dat is duidelijk.”
Het gebrek aan zand en duinen was vorig jaar de reden voor Smink om de Dakar over te slaan. Hoewel er dit jaar twee etappes volledig werden afgelast, waaronder dé duinenetappe, en veel etappes werden ingekort, was Smink best tevreden. Of dat ook betekent dat hij er volgend jaar weer bij is? “Dat weet ik nog niet. Dat hangt van veel dingen af. De route was prima, maar dat Bolivia, dat hoeft voor mij niet zo nodig. Ook mooie etappes gehad hoor, maar die hoogte en die regen; het werkt gewoon niet. De organisatie zal ook wat dingen moeten veranderen. Er zijn, vind ik, te veel beslissingen genomen die niet uit te leggen zijn en die mij ook helemaal niet bevallen. Het is toch raar dat Hans Stacey lukraak in het klassement wordt terug gezet en wel mag rijden, terwijl Gerrit van Werven niet meer mag starten? Dat hoort niet.”
Smink kijkt daarom ook nadrukkelijk naar andere rally’s. Afgelopen jaar reed hij de Libya Rally, die dit jaar Morocco Desert Challenge heet. “Dat was een leuke rally en ik denk er sterk over om daar weer heen te gaan. De Silk Way Rally valt in zo’n onmogelijke periode in de zomer, dat die eigenlijk niet haalbaar is.”
In principe gaat Smink wel met de Ginaf verder, maar “als ik hem goed kan verkopen, dan is ‘ie weg. Misschien huur ik dan wel iets.” Een heel veel snellere truck hoeft er niet te komen. Die twaalfde plaats is wel goed zo. “Ik hoef de lat niet per se hoger te leggen. Ik ben midden 50; als ik op deze manier steeds twaalfde kan worden, vind ik het prima.”
Resultaat #521 - Jos Smink / Daniël Bruinsma / Peter Nieuwenburg
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
Etappe | 20 | 17 | 21 | 15 | 14 | - | 18 | 16 | - | 18 | 15 | 18 |
Stand | 20 | 19 | 20 | 17 | 15 | 15 | 14 | 14 | 14 | 14 | 12 | 12 |
2017-52
We zijn er.
Het zit erop. Een korte maar pittige proef hebben de mannen vandaag gereden. Jos vertelt: “Alle paden waren verrot gereden. Heb een hele strijd geleverd met nr 533 Vishneuski met een Maz. Het zal om seconden gaan. Maar die seconden zijn jammer, ik ga in de laatste etappe ook niet verongelukken. Helaas zijn we niet in de top 10 gekomen, maar met alles wat we meegemaakt hebben is plek 12 niet verkeerd".
Nu nog ruim 700 km rijden en vanavond nog langs het podium en dan zit Dakar 2017 erop. Veel meegemaakt, een Dakaravontuur die we niet snel zullen vergeten en waar nog lang over gesproken gaat worden.