2017-46
Hoe komen we in het bivak?
Het kan er allemaal nog wel bij na een marathonetappe. Denk je de proef goed doorstaan te hebben, geen lekke banden, niet vast gezeten en dan krijg je een verbindingsetappe wat op een survivaltocht lijkt.
Peter belt om te vragen of wij iets van de organisatie hadden vernomen over het verplaatsen van het bivak. Zij kregen een bericht via de iritrack dat het bivak verplaatst zou worden en ze wisten niet waar de assistentie was.
Maar ze hebben Henny met z’n mannen gevonden.
Henny belt met thuis:” We staan stil op de weg waar een stuk van is weggeslagen en de rest is geblokkeerd. Nu is er een omleiding van 330 km i.p.v. de oorspronkelijke 220 km. En dan blijkt dat de truck met de aanhanger er niet overheen kan. Dus hoe het nu moet weet ik ook niet meer”.
En dan belt Jos met thuis:” We staan nu langs de weg op een soort pleintje en maken hier een bivak. We gaan dan onderhoud doen aan de truck, wat wel nodig is na de marathon. Als het goed is zijn ze bezig om de weg weer vrij te krijgen en dan kunnen we met een beetje geluk vannacht nog over de weg naar het volgende startpunt. Het gaat erom spannen of we daar dan op tijd kunnen zijn”.
2017-45
We kruipen heel langzaam richting de top 10
De etappe van vandaag zit er weer op. Het was een korte etappe met de nodige obstakels. Er is een mooie tijd gereden. Op plaats 16 met 22.45 minuten achter nummer 1 Martin van de Brink. En dat is helemaal niet slecht.
Uit de wedstrijd nog een verbinding rijden naar Salta, tenminste dat was de bedoeling. Via de iritrack kregen Peter door dat er een noodbivak is aangelegd voor de service, pers en deelnemers. De weg die eigenlijk genomen moest worden, de Rutá Nacional 9 is getroffen door het noodweer.
Er is nu hoog water en daardoor zijn er modderstromen op gang gekomen en doen zich rots verschuivingen voor. Nu gaan ze naar Tilcara, zo'n 200 kilometer voor Salta.
Het contact met Peter ging via de satelliettelefoon in een rijdende truck en dan kun je eigenlijk geen gesprek voeren. We hopen later nog meer te horen maar dat is vooralsnog even afwachten.
Dinsdag 10-01-2017
Stage 8
Uyuni naar Salta.
Deelnemers rijden een special van 174km
Dag hoogte
Vandaag gaat de rally de hoog gelegen gebieden verlaten. We gaan weer richting Argentinië. Maar doordat het nog steeds slecht weer is, heeft de organisatie weer de beslissing moeten nemen om de etappe in te korten.
De trucks zullen rijden tot CP1 en dat is een afstand van 174 km.
Daarna rijden ze de verbinding naar Salta alwaar het team weer compleet zal zijn met de assistentie.
2017-44
Smink met succes door verraderlijke proef
De zevende etappe van de Dakar 2017 was niet lang (140 kilometer voor de trucks) maar wel moeilijk. “Heel verraderlijk”, vond Jos Smink. “Er zaten wat gemene modderplekken in; als je daarin vast kwam te zitten, was je een paar uur zoet.”
Het scheelde bij Smink niet veel of hij had het zitten. Een paar keer ging het op het nippertje goed. “Het terrein was hartstikke slecht”, vertelt Smink bij aankomst in het marathonbivak in Uyuni, waar de deelnemers geen assistentie hebben en zichzelf moeten zien te redden wat onderhoud en eventuele reparaties betreft.
“Wij zijn er wel aardig doorheen gekomen, denk ik. De duintjes waren leuk, maar we hadden weer problemen met de koeling van de motor. Voor de Dakar is er een nieuwe in gegaan en we hadden niet alle onderdelen die daarbij hoorden. Daarom loopt ‘ie nu niet zo goed. Met de buitentemperatuur viel het wel mee, maar in het zware zand moet ‘ie te zwaar trekken en loopt de temperatuur te hoog op. We hebben dus weer een paar keer moeten stoppen, maar in dit slechte terrein was het heel goed opletten waar. Als je net op de verkeerde plek stopt, zit je vast.”
Doordat ze een paar keer hadden moeten wachten om de motor te laten afkoelen, had er wellicht meer ingezeten dan de achttiende tijd, meende Smink. “Maar dat is verder niet zo belangrijk. We zijn er goed doorheen gekomen en die paar plaatsen meer of minder maken niet veel uit.”
Door de problemen van Maurik van den Heuvel, die op z’n kant ging en daardoor veel tijd verloor, steeg Smink een plaatsje in het klassement naar positie 14.
2017-43
De handen uit de mouwen.
Vandaag geen monteurs die onder de truck duiken. Het is ‘n marathonetappe en dat betekent dat er zelf onderhoud gepleegd moet worden. Afgelopen week ging het prima met de truck. Geen lekke banden, geen onderdelen die het af lieten weten en teamleden hielden het goed vol.
En dan is zo’n marathon iets waar je niet tegenop ziet. Wat de route brengt weet je toch niet. Maar als je al een week achter de rug hebt waar van alles en nog wat fout gaat, dan wordt het toch een ander verhaal.
Bij het team van Jos ging het de eerste week van de rally eigenlijk voorbeeldig. Er was de hitte, maar daar had iedereen last van, toen kwam de hoogte en daar hebben ze zich op voorbereid en eigenlijk heeft niemand hier noemenswaardige klachten van en toen was daar de regen, waar ook weer alle deelnemers last van hadden.
Voor de organisatie de moeilijke taak om te bepalen wat wel verantwoord is en wat niet voor de deelnemers. De eerste dag van de marathonetappe werd ingekort tot 161 km. Er werd een nieuwe etappe uitgezet die bestond uit een gedeelte van etappe 6, welke niet is gereden en een gedeelte uit de oorspronkelijke etappe. Voordat de trucks konden starten werd dat ook nog eens bijna 50 minuten uitgesteld en tijdens de start van de truck werd er beslist dat er nog eens 20 km gecanceld werd.
Door deze veranderingen kwamen er geen tussentijden door op het live volgsysteem. Alleen de tijd van binnenkomst werd vermeld.
En dan komt het team van Jos toch op een mooie 18e plek binnengereden op 27.08 minuten van de nummer 1. Helemaal niet slecht gedaan als je ziet welke topmannen er voor hem binnen komen.
“Zo, we zijn binnen. Wat een zware etappe moeilijke navigatie en wat een klappen hebben we gehad. Niet normaal meer. Ik denk da we het nog aardig hebben gedaan. We hebben een paar keer de motor heet gehad en er zitten wat boutjes van de turbo los, maar die draait Peter zo nog even aan.”: aldus Jos, “en o ja, op de een of andere manier zakt de bak in door al die klappen, dus daar moeten we ook nog mee aan de gang”.
Als de truck klaar is dan moet hijj worden geparkeerd en mogen ze er niks meer aan doen. Er wordt geslapen in een grote hal waar alle tentjes worden opgezet. Deze hal staat op een industrieterrein. Straks ons mandje in en maar zien wat ons morgen weer te wachten straat.