Vandaag 48

Gisteren 84

Afgelopen week 424

Afgelopen maand 230

Totaal 180418

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

Maandag 09-01-2017

Stage 7

 

La Paz naar Uyuni

 

Proef 161km en totaal 801km.

 

Vernieuwde route.

 

De zevende etappe van de rally wordt ingekort. De weersomstandigheden en ook de pistes zijn dermate slecht dat de organisatie heeft besloten het aantal kilometers terug te brengen naar 161. Vandaag starten de deelnemers aan het eerste deel van de marathonetappe.

 

Voor de van vandaag  heeft de organisatie een compleet nieuwe route gemaakt. Het bestaat uit een gedeelte van de 6e etappe die is afgelast en van de eigenlijke route van vandaag. Deze gaat van La Paz naar Uyuni en dat is weer een dag op hoogte.

 

De deelnemers rijden eerst een verbinding van 400 km om te kunnen starten en na de 161 km wedstrijd volgt er nog een verbinding van 240 km voordat ze het bivak bereiken.

etappe 7

2017-42

Smink heeft geen spijt dat hij er weer bij is

Op de rustdag van de Dakar Rally heeft Jos Smink geen spijt dat hij er dit jaar weer bij is. In de eerste week kwam hij al zat zand en duinen tegen. De route bevalt hem tot nu toe goed. “Alleen het weer van het moment staat me niet aan. Wat een bende, met al die regen”, verzuchtte Smink in La Paz, waar het stug doorregende.

Op de regen na had Smink het best naar zijn zin. In de eerste vijf etappes klom hij omhoog naar de vijftiende plaats. De samenwerking met navigator Daniël Bruinsma - voor het eerst bij Smink in de auto - bevalt uitstekend. “Het is zo belangrijk dat die klik er is”, zegt Smink. “Zeker nu de navigatie zo’n grote rol speelt. Het is ontzettend goed opletten. 50 meter verkeerd kan je makkelijk een half uur tijd kosten.”

Met de marathonetappe voor de boeg is het ook wel prettig dat Bruinsma, net als monteur Peter Nieuwenburg, twee rechterhanden heeft, al hoopt en verwacht Smink dat die niet nodig zijn. De Ginaf hield zich de eerste week prima. Op de rustdag hadden de monteurs er niet heel veel werk aan.

 

-

De koelingsproblemen van de eerste paar dagen zijn provisorisch opgelost, maar in Bolivia is het zo koud en nat dat het voorlopig ook geen probleem meer oplevert. “Door de thermostaat aan te passen, lijkt het opgelost”, vertelt Smink. “Als we terug beneden zijn, over twee dagen, gaan we nog wel de waterstroom omleiden, maar dat heeft nu geen zin want het is hier zo koud dat de motor dan misschien niet warm genoeg wordt. Zo is het altijd wat. Blijven we aan de gang.”

In de tweede week liggen er - als het goed is - nog wat duinen op Smink te wachten. Hij kijkt er naar uit. “Misschien kunnen we dan ook iets dichter bij ons doel komen. Met de vijftiende plaats zijn we goed op weg, maar eindelijk een keer de top 10 halen, zou wel heel fijn zijn.”

2017-41

Het was een prachtig gezicht.

Het duurde lang voordat het team het bivak mocht verlaten. Zo rond de klok van 14.30 uur kregen ze dan het teken dat ze mochten vertrekken. Aan het einde van de dag kwamen ze in La Paz aan en was het team weer compleet.

-

“Onderweg veel regen gehad”, aldus Jos. “ Maar wat een geweldige mensen daar in Bolivia. Rijen dik stonden de mensen langs de weg. Duizenden mensen op de been om de Dakarkaravaan te zien. De regen trotserend om alles mee te maken onder poncho’s en paraplu’s, het deerde ze niets”.

 

De monteurs zijn na aankomst van de truck direct begonnen met het onderhoud. Zondag is de rustdag en als je dan al op zaterdagmiddag aan het onderhoud kunt beginnen, is dat de eerste winst. Je weet nooit wat je allemaal nog meer gaat tegen komen, dus elk uur extra is meegenomen. Het dagelijkse onderhoud is gedaan en de motor van de  truck is nog eens aan een grondige inspectie onderworpen. De temperatuur loopt nog steeds teveel op en ze kunnen tot nu toe nog niet precies achterhalen waar het probleem zit.

 

Morgen is de marathonetappe. Hoe lang deze etappe zal zijn, dat hangt nog van de weersomstandigheden af. Het eerste deel van de marathon is een rit die gaat van La Paz naar Uyuni. Het tweede deel  is dinsdag van Uyuni naar Salta, wat betekent dat ze weer terug zijn in  Argentinië.

2017-40

Bruinsma loodst Jos Smink foutloos door proef

In het ondergelopen bivak in Oruro was Daniël Bruinsma een beetje teleurgesteld. De navigator van Jos Smink had een beter resultaat verwacht dan de vijftiende plaats in de vijfde etappe. “De navigatie was ontzettend moeilijk, maar we hebben niet hoeven zoeken”, vertelt hij. “Ik heb alle waypoints. Dus ik had gedacht dat we wel wat hoger zouden zijn geëindigd.”

 

Met de vijftiende tijd, op 41 minuten van etappewinnaar Gerard de Rooy, mochten Bruinsma en Smink echter best tevreden zijn en dat realiseerden ze zich uiteindelijk ook wel. “Die gasten voorin rijden zo ontiegelijk hard”, zag Bruinsma. “Die risico’s die zij nemen, willen wij niet nemen. We hebben onderweg ook gezien wat er allemaal mis kan gaan. We hebben auto’s en trucks muurvast of kapot zien staan, we hebben gezien hoe ze liepen te zoeken naar de juiste weg. Het was in de bergen spekglad, met een heleboel ravijntjes waar je niet in terecht moest komen. Dan hebben wij het prima gedaan.”

 

De navigatie in de vijfde etappe was cruciaal. De nieuwe regels, waarbij de gps geen pijltje meer geeft als een voertuig in de buurt van een waypoint komt, maar dat punt slechts registreert als ‘gehaald’ in een straal van 300 meter, maakt het er niet gemakkelijker op voor Bruinsma. “Je moet ontzettend goed opletten en je vooral niet laten verleiden de sporen van anderen te volgen. Puur je eigen ding blijven doen en heel precies het roadbook volgen. Dat heb ik gedaan en we zijn nergens verkeerd gereden. Daarom snap ik niet goed dat we niet hoger zijn gefinisht, want we hebben geen tijd verloren met zoeken. Maar goed, we zijn er en het gaat verder allemaal prima.”

 

Omdat de zesde etappe is afgelast vanwege de vele regen die het parkoers onbegaanbaar heeft gemaakt, hebben de mannen nu een twee rustdagen. De assistentie is vanmorgen al vertrokken naar La Paz, de racetruck gaat er vanavond  achteraan.

Bruinsma loodst Jos Smink foutloos door proef

In het ondergelopen bivak in Oruro was Daniël Bruinsma een beetje teleurgesteld. De navigator van Jos Smink had een beter resultaat verwacht dan de vijftiende plaats in de vijfde etappe. “De navigatie was ontzettend moeilijk, maar we hebben niet hoeven zoeken”, vertelt hij. “Ik heb alle waypoints. Dus ik had gedacht dat we wel wat hoger zouden zijn geëindigd.”

 

Met de vijftiende tijd, op 41 minuten van etappewinnaar Gerard de Rooy, mochten Bruinsma en Smink echter best tevreden zijn en dat realiseerden ze zich uiteindelijk ook wel. “Die gasten voorin rijden zo ontiegelijk hard”, zag Bruinsma. “Die risico’s die zij nemen, willen wij niet nemen. We hebben onderweg ook gezien wat er allemaal mis kan gaan. We hebben auto’s en trucks muurvast of kapot zien staan, we hebben gezien hoe ze liepen te zoeken naar de juiste weg. Het was in de bergen spekglad, met een heleboel ravijntjes waar je niet in terecht moest komen. Dan hebben wij het prima gedaan.”

 

De navigatie in de vijfde etappe was cruciaal. De nieuwe regels, waarbij de gps geen pijltje meer geeft als een voertuig in de buurt van een waypoint komt, maar dat punt slechts registreert als ‘gehaald’ in een straal van 300 meter, maakt het er niet gemakkelijker op voor Bruinsma. “Je moet ontzettend goed opletten en je vooral niet laten verleiden de sporen van anderen te volgen. Puur je eigen ding blijven doen en heel precies het roadbook volgen. Dat heb ik gedaan en we zijn nergens verkeerd gereden. Daarom snap ik niet goed dat we niet hoger zijn gefinisht, want we hebben geen tijd verloren met zoeken. Maar goed, we zijn er en het gaat verder allemaal prima.”

Omdat de zesde etappe is afgelast vanwege de vele regen die het parkoers onbegaanbaar heeft gemaakt, hebben de mannen nu een twee rustdagen. De assistentie is vanmorgen al vertrokken naar La Paz, de racetruck gaat er vanavond achteraan.

2017-39

 

Assistentie in La Paz.

 

“Het is maar goed dat ze het hebben afgelast, want het was op een gegeven moment zo gevaarlijk dat het eigenlijk onverantwoord is om te rijden”, aldus Jos.

 

Met het team hebben ze gisterenavond een aantal blikken met knakworst warm gemaakt en nadat iedereen zijn spullen had gepakt, is de assistentie vertrokken. De wedstrijdrijders hebben in de truck, zo goed en zo kwaad als het ging, geslapen.

 

De assistentie is vroeg in de ochtend in La Paz aangekomen en hebben net contact gehad. “We hebben hier ook regen, maar het bivak is op een verharde ondergrond. Het is hier een grote parkeerplaats en dat is natuurlijk veel beter dan op kleigrond”, aldus Henny.

-

 

De wedstrijddeelnemers moeten tot vanmiddag 14.30 uur lokale tijd wachten. Ze hebben net als andere dagen een tijdkaart ontvangen met daarop een vertrektijd vanuit het bivak. Er zijn ontzettend veel toeschouwers op de been en dan is het gevaarlijk als alles en iedereen maar uit dat bivak vertrekt. Nu is er nog enigszins een stukje veiligheid ingebouwd.

  

Het zal een rit van zo'n 3 uur zijn over de 220 km naar La Paz. Het wordt een koude rit. De truck is van binnen net zo nat van de condens als de buitenkant van de regen. Maar ook zelf zijn de mannen kledernat. Jos:" Het water staat in m'n schoenen en die gaan voorlopig niet droog worden ook. We zijn door en door koud nu".

En aangezien er geen kachel in de truck zit, zal het deze rit synchroon klappertanden worden.