Vandaag 48

Gisteren 84

Afgelopen week 424

Afgelopen maand 230

Totaal 180418

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

2017-34

Om de duinen heen?

 

De dag van gisteren gaf weer de nodige problemen die veroorzaakt werden door de thermostaat van de motor. Maar de monteurs denken dat ze het euvel hebben gevonden. De thermostaat ging steeds te laat open. Bij 85°C ging de thermostaat pas open en dat is te laat. Hij loopt dan door naar de 100°C en gaat dan uit veiligheid in de noodloop. Dus er moest een andere op, maar de reserve was precies dezelfde en die is dus niet goed.

 

Wat doe je dan? Juist ja, je schakelt  monteur Jan in om samen met, jawel de teammanager Iginio, de reserve thermostaat uit elkaar te halen en een veer te veranderen. Dan zet je hem weer in elkaar. Om te testen hebben ze de waterkoker gevuld en aan de kook gebracht met de thermostaat erin. (hoe bedenk je het) en toen ging hij bij 75° C open en dat is wel goed. En daarna natuurlijk in de truck gemonteerd. Dit probleem moet opgelost zijn nu.

 

Ondanks het probleem hadden ze toch een mooie 20 plek gescoord. Maar door een tijdstraf voor het missen van een waypoint kregen ze 20 minuten straftijd wat toch weer een plek scheelt.

 

Vandaag kun je de route vereenvoudigen door 12 uur straftijd te kopen. Je kunt dan om de duinen heen rijden wat op 4000 meter hoogte natuurlijk wel heel erg verleidelijk is. Maar het team van Smink Rallysport kiest ervoor om door de duinen te gaan.

 

-Jos: “Dat zal wat zijn. Ik zit steeds te zeuren dat er te weinig duinen in zitten en dan zal ik voor de 12 uur kiezen. Nou echt niet. Ik ga door de duinen ook al is het op deze  hoogte. Dit wisten we van te voren en dan moet je de consequenties ervan ook nemen. Wij gaan het in ieder geval wel de strijd aan in de duinen”. 

Donderdag 05-01-2017

Stage 4

 

San Salvador du Jujuy naar Tupiza

 

Proef 416 km. totaal 521

 

De hoogte in.

 

Op hoogte presteren. Dat is wat de deelnemers de komen de dagen te wachten staat. Er zijn nog maar weinig deelnemers die op 4000meter hoogte een wedstrijd hebben gereden, dus kunnen er wel eens wijzigingen in het klassement optreden. Op deze hoogte zal de techniek moeten helpen om goed door de duinen te komen. Ook het navigeren is goed opletten. Een paar honderd meter de verkeerde kant op kan al grote gevolgen hebben

.etappe 4

2017-33

Smink verliest kostbare minuten in het zand

 

Juist voor het zand had Jos Smink besloten toch weer mee te doen aan de Dakar Rally. Maar in de derde etappe zat het zware, mulle Smink een beetje in de weg. Vooral in het eerste deel van de in twee stukken gehakte proef was het nog vrij warm. “Toen liep de motor weer heet. En dan kom je niet door dat zand”, wist Smink.

- De enige oplossing was de Ginaf stil zetten, geduld hebben, de motor laten afkoelen en na een minuut of vijf weer verder. “Als je dat niet doet, kom je vast te zitten in het zand, of je draait de motor kapot. Dat is zeker niet de bedoeling, dus er zat niks anders op dan wachten. Maar dat moest wel vijf keer. Dat zijn twintig kostbare minuten. Juist in dit terrein, waar wij goed in zijn, was dat helemaal niet leuk.”

 

Toch finishte Smink nog met een keurige twintigste tijd, wat in dit veld en gezien de grote problemen waar anderen tegenaan liepen, geen schande was. Maar ja, die verloren minuten knaagden wel een beetje, want Smink vond het een mooie dag. “We hadden dus ook tiende kunnen worden”, constateerde hij.

 

In het tweede deel van de etappe, waar het door de hoogte een stuk koeler was, was het probleem opgelost en liep de motor als een zonnetje. Omdat de vierde etappe een flinke portie duinen kent, op 4000 meter hoogte, werd er in het bivak in Jujuy nog wel naar een oplossing gezocht. “Er gaat een andere thermostaat in. Die moeten we wel bij ons hebben. En een andere sensor.”

 

De door de organisatie geboden optie om de duinen, die erg moeilijk zijn, links te laten liggen en 12 uur straftijd te pakken, lachte Smink hartelijk weg. “Ben je betoeterd? Natuurlijk gaan wij die duinen in. Daar komen we nou juist voor! Hoe meer hoe liever.”

2017-32

Als 20e binnen .

 

Na een nacht geslapen te hebben in de buitenlucht op een matje in het gras, is Jos weer iets fitter opgestaan dan de dag ervoor. Vandaag gestart op een hoogte van 1800 meter en is iedereen op het geneutraliseerde gedeelte ongeveer op 5000 meter hoogte geweest.

 

-Jos vertelt:"Deze etappe ging eigenlijk wel goed. Navigeren ging prima en alles verliep zonder problemen op de motor na. Deze blijft problemen geven doordat hij te warm wordt. Er moet elke keer gas teruggenomen worden om de motor af te laten koelen.

 

Er is waarschijnlijk iets mis met de thermostaat van de motor. We hopen dat we dat op kunnen  lossen. Het kost namelijk ontzettend veel tijd om elke keer weer van het gas af te moeten en zo komen we natuurlijk nooit in de top 10".

Woensdag 04-01-2017

Stage 3

San Miguel De Tucumán naar San Salvador du Jujuy

Proef 199 km. totaal 757

 

Van zwembroek naar skibroek.

 

De komende dagen zal de temperatuur afnemen. Niet dat het weer veranderd, maar de deelnemers gaan de hoogte in en daar zal het aanzienlijk koeler gaan worden. Zelfs zo dat het onder 0° zal gaan komen. Dat wordt weer omschakelen voor het lichaam.

etappe 3