Vandaag 85

Gisteren 108

Afgelopen week 777

Afgelopen maand 2760

Totaal 305536

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

2017-31

Nieuwsbrief 3

Hitte geeft Jos Smink weer problemen

Nadat hij in de eerste etappe al zo’n last had gehad van de enorme hitte in het noorden van Argentinië, was het ook in de tweede etappe de warmte die Jos Smink problemen gaf. Deze keer had hij er zelf minder van te lijden, maar was het de motor van de Ginaf die pufte van de hitte. “Er had misschien iets meer ingezeten dan de zeventiende plaats”, constateerde Smink in het bivak in Tucuman.

Door de enorme warmte - bij de start van de proef voor de trucks was het bijna 47 graden - werd de motor van de Ginaf te heet. “En dan springt ‘ie in een noodloop. De motor houdt dan in. Dat hebben we een keer of twaalf, dertien gehad. De enige manier is om ‘m dan te laten afkoelen voordat je weer verder kunt”, vertelde Jos Smink. “Maar dat iedere keer laten afkoelen, kost natuurlijk wel veel tijd.”

Er was weinig te doen aan het euvel. Ook monteur Peter Nieuwenburg kon er niets mee. “En in die hitte heeft het al helemaal geen zin om je te gaan zitten opvreten”, wist Smink. “Op een gegeven moment heb ik ‘m in de ‘weg-modus’ gezet. Dan maakt de motor iets minder toeren en toen ging het beter.”

Van het stof op de snelle paden had Smink weinig last gehad. Een heel spannende proef vond hij het ook niet. “Het was zo’n dag waar je doorheen moet. Op die inhoudende motor na, hebben we best fijn gereden. De tijd is ook nog helemaal niet verkeerd. Maar er had meer ingezeten, dat denk ik wel.”

Op de rijdersbriefing kreeg Smink te horen dat er in de derde etappe van hitte geen sprake meer is. Integendeel: de rijders kregen het advies warme kleding mee te nemen, want de etappe klimt naar een hoogte van 4900 meter en daar is het koud. “Dat is raar om te horen als het nog zo enorm warm is.”

-

2017-30

Ook de motor heeft er last van.

 

Peter: “ Voor de start had ik al 4 flesjes water gedronken Je kunt het haast niet voor zijn, dus blijf je drinken, maar het verdampt al voordat je een slok hebt genomen”.

 

-

En niet alleen de deelnemers hebben last van de warmte. Ook de truck heeft het moeilijk. En dan moet je de snelheid toch aanpassen.

 

“Het vermogen liep terug. Doordat de temperatuur boven de 40° is krijg de motor geen kans om te koelen en dat merken we aan het vermogen”, aldus Peter. “We reden zo rond de 140 km maar dan werd het vermogen minder en konden we niet harder  dan 100 km.

 

Het waren vandaag lange paden rechtdoor. En dan voornamelijk zandwegen. Er was niet  veel spectaculairs te beleven. Maar we moeten toch richting Bolivia en dat kan over deze paden.

 

Op de 18e plek binnen.

 

De sfeer in de cabine is prima. De samenwerking is goed. Daniël blijft maar praten, Peter houdt de metertjes in de gaten en Jos zorgt ervoor dat de truck de aanwijzingen van Daniël opvolgt.

Perfecte combinatie dus.

Nu nog een verbinding rijden en proberen vannacht de rust te pakken. Wat niet mee zal vallen met de hitte die er nu nog is.

Dinsdag 03-01-2017

Stage 2

Resistencia naar San Miguel De Tucumán

Proef 284 km. totaal 812

 

Wat ze te wachten staat is nog niet bekend. Het heeft natuurlijk veel geregend en het zal hier en daar verraderlijk glad zijn. Het is heet en het blijft heet.

Dit vergt het nodige van de deelnemers. 

etappe 2

2017-29

Nieuwsbrief 2

Jos Smink ‘helemaal kapot’ na eerste etappe

Aan de finish van de eerste proef van de Dakar 2017 had Jos Smink even tijd nodig om op adem te komen. Ook al was het maar 39 kilometer geweest, de schroeiende hitte had zijn tol geëist. Met de twintigste tijd was Smink niet ontevreden, maar hij schrok wel van het feit dat hij zo kapot was na zo’n kort stukje. “Helemaal naar de kloten van 39 kilometer! Ik geloof niet dat ik het ooit zo warm heb gehad.”

Warm was het zeker op het parkoers op zo’n 40 kilometer van Asuncíon. Om 14.07 uur lokale tijd in Paraguay gaf Smink zijn Ginaf de sporen: op het heetst van de dag. Door het wachten voor de start, in de volle zon bij 38 graden, was het in de cabine smorend heet geworden. Het was Smink zwaar gevallen. “Het had niet veel langer moeten duren”, pufte hij. “Na 10 kilometer vroeg ik al hoe ver het nog was.”

Het was inderdaad ook een heel intensieve proef, met tal van haakse bochten, verraderlijke knippen en smalle bruggetjes. “Je moest erg goed opletten”, vertelde Smink, die in het stof van de voor hem gestarte MAN van Steven Rotsaert terecht kwam. “Dat was een teken dat het met de snelheid wel goed zat, maar in het stof werd het nog moeilijker natuurlijk. Je wilt niet per ongeluk zo’n bruggetje missen.”

-

Leeglopende band

Daar kwam bij dat een van de banden langzaam leeg liep. Al voor de start had monteur Peter Nieuwenburg dat opgemerkt. Met bijpompen onderweg kon hij het euvel onder controle houden, maar de bestuurbaarheid van de Ginaf werd er niet eenvoudiger op. Daar stond tegenover dat de vering perfect werkte. Jos Smink: “Daar hebben we nog hard aan gewerkt met Iginio Voorhorst van VB Suspension, onze teammanager. We hebben heel wat klappen gemaakt vandaag, maar die werden echt fantastisch opgevangen.”

De tweede etappe die op het programma staat is een lange (284 km) maar naar verwachting redelijk snelle proef. “Dat is wel prettig, want die snelle paden zijn minder intensief dat zo’n korte, maar uiterst technische proef als vandaag”, vond Smink. “Maar we zijn wel meteen weer gewend door zo’n etappe. Iedereen staat weer op scherp.”

2017-28

Als 20e binnen.

De eerste dag zit erop. Ze zijn als 20e geëindigd. Hoe de rit is geweest, daar hebben we nog geen idee van.

 

Een nieuw regelement is dat er geen smartphones met de truck mee genomen mag worden om er voor te zorgen dat iedereen gelijk is en er geen informatie van buitenaf kan komen.

 

En als je een smartphone hebt, dan heb je internet. Tenminste daar gaan ze vanuit. Zo niet Jos. Hij heeft dan wel een smartphone, maar heeft geen internetabonnement. Want wat moet je daarmee als je alleen telefoneert.  Helaas hebben ze dat niet duidelijk kunnen maken aan de organisatie en mocht hij niet mee, dus is het wachten tot ze weer in het bivak zijn.