1945 Cor Termaat 2015
In memoriam: Cor Termaat
Op dinsdag 10 november jl. is Cor Termaat op 70-jarige leeftijd overleden. Cor hielp ons onze jongensdroom waar te maken. Hij was het die ons motiveerde om aan Le Dakar deel te nemen.
In 2005 als assistentieteam van zijn Yamaha Holland Team en vanaf 2011 als wedstrijdrijder bij de trucks. Cor een man van regelen, gesprekken voeren, verhalen schrijven. Hij was het die onze droom heeft laten uitkomen en genoot zichtbaar van onze belevenissen in de woestijn.
Ook op moeilijke momenten stond hij voor ons klaar en daar waar nodig was deed hij wat hij kon. Een luisterend oor, een goed gesprek, hij was er voor je.
Een professioneel mens met doorzettingsvermogen en veel enthousiasme en daardoor de stabiele factor in ons team.
De laatste jaren was zijn inzet minder nodig, maar dat was geen reden voor hem om minder geïnteresseerd, betrokken of belangstellend te zijn. Hij kwam van tijd tot tijd toch nog even door de deur.
In mei van dit jaar vierden wij Cor zijn 70e verjaardag. Hij was toen al ziek en de levensverwachting was beperkt. Met zijn familie en een select aantal mensen die hem na aan het hart stonden heeft hij door middel van zijn koffers en tassen de reis door zijn leven gemaakt, samen met ons.
De laatste reis maakt Cor nu alleen, maar wij reizen in gedachte met hem mee.
Wij zijn bevoorrecht Cor te hebben gekend.
Cor bedankt voor alles wat je voor ons hebt betekend.
Wij houden de herinnering aan jou vast.
Adieu Cor.
Smink Machines Rallysport
4. Demonteren/monteren
Natuurlijk moet er weer van alles gedaan worden. De mannen zijn weer fanatiek aan de slag gegaan.
Alle verborgen gebreken die zijn opgelopen in de afgelopen rally moeten aan het licht komen.
Elk scheurtje, afgebroken moertje of welke beschadiging dan ook, het wordt opgespoord. En dan moet er worden bekeken of het wordt gelast, vervangen of op een andere manier hersteld. Soms wordt er een aanpassing gedaan die beter/veiliger is tijdens het rijden.
Het materiaal heeft erg veel te verduren tijdens zo’n monsterrally en dan kun je niet alle schade voorzien, maar is van belang om zoveel mogelijk leed te voorkomen.
Door de vele uren die er door de monteurs gesleuteld wordt, begint de truck er al weer aardig op te lijken.
In het chassis werden scheuren geconstateerd en die zijn gelast
De remmen zijn gereviseerd en zijn nieuwe remschijven, keerringen van de bandenaflaat, wiellagers en draagarmkogels gemonteerd. De cooler en intercooler zijn nagekeken en schoongemaakt. De steun had hier en daar een paar scheurtjes en ook die zijn gelast en weer in goede conditie.
De motor is nog bij Cummins en wordt daar aan een grondige inspectie onderworpen zodat hij weer als een zonnetje loopt. Zodra hij weer geheel is goedgekeurd wordt de motor er weer ingezet.
Er wordt nog gewacht op de laatste onderdelen en als die binnen zijn dan kan de truck weer in elkaar gezet worden.
GINAF Rally Power alleen met Lammers naar Dakar Rally 2016
25 september, 2015/
Ederveen – Het team GINAF Rally Power neemt in de Dakar Rally van 2016 deel met Jan Lammers als enige wedstrijdrijder. De andere rijders Wuf van Ginkel, Edwin van Ginkel en Jos Smink richten zich op de nieuwe uitdagingen van het komende seizoen.
In elf Dakar rally’s was GINAF Rally Power op volle sterkte aanwezig in de zwaarste rally ter wereld. De afgeslankte deelname in Dakar 2016 heeft meerdere redenen. Op sportief vlak heeft de route van 2016 weinig draagvlak bij de teleurgestelde rijders Wuf van Ginkel en Jos Smink. Jan Lammers zal wel aan de start verschijnen als enige wedstrijdrijder van GINAF Rally Power. Lammers zal deze Dakar editie gebruiken om vertrouwd te raken met de nieuwe wedstrijd truck.
Sportief gezien is het verdwijnen van de etappes in Peru de belangrijkste reden. De organisatie heeft uit vrees voor El Niño, de wervelstorm die in januari wordt verwacht, de etappes in Peru uit het schema gehaald. „Daar lag voor ons de uitdaging. In het begin van de rally stonden er meerdere etappes op het programma met veel verschillende duinen. Dit jaar hebben we een aantal modificaties uitgevoerd op de trucks waarmee we in de duinen en stuk sterker zijn en de strijd nog beter kunnen aan gaan. In de duinen lag voor ons de uitdaging,” aldus Edwin van Ginkel. Nu het parcours vooral uit WRC-achtige routes bestaat is er voor Wuf en Jos niet zoveel uitdaging meer.”
,,Voor Jan Lammers ligt dat anders. Hij zal voor het eerst in de nieuwe truck deelnemen en voelt zich wel thuis op snelle pistes”. ,,Daarnaast,” zo maakt de teameigenaar duidelijk, ,,is het financiële aspect niet geheel onbelangrijk. Een Dakar Rally kost veel geld en met deze route denken Wuf van Ginkel en Jos Smink geen waar voor hun geld te krijgen.”
2016 is voor GINAF Rally Power een belangrijke jaar waarin professionaliseren een belangrijk uitgangspunt is. En daar horen uitdagende rally’s bij. Achter de schermen wordt er druk gekeken naar alternatieven, „We willen in overleg met onze sponsoren een ander programma rijden,” aldus Wuf van Ginkel. ,,We denken bijvoorbeeld aan de Silk Way Rally. Dat is een rally van Moskou naar Beijing. Ook de Oilibya Rally in april in Marokko, de Libaya Rally in oktober en de Grand China Rally zijn serieuze opties voor ons.”
Ondanks de afwezigheid van Wuf van Ginkel en Jos Smink is GINAF Rally Service zeker wel van de partij. Zij verlenen assistentie aan de teams van Gerrit van Werven, Aad van Velsen en GINAF Rally Power. ,,Het overslaan van de Dakar Rally 2016 neemt niet weg dat de ontwikkeling en de opbouw van de trucks van Wuf en Jos gewoon doorgaat. Bijkomend voordeel is dat later geplande modificaties nu versneld doorgevoerd worden. Helaas voor de Dakar van 2016, maar van ons bent u voorlopig nog niet af,” aldus Edwin van Ginkel.