Vandaag 28

Gisteren 128

Afgelopen week 28

Afgelopen maand 1568

Totaal 300342

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

MDC 2019-41

 

Weer thuis….

 

 

Dan zit de rally erop en dan wil je graag naar huis.

De helft van het team ging met het vliegtuig en dat verliep vlotjes.

’s Morgens op tijd met de bus naar het vliegveld en ’s middags om 15.45 uur werden de voetjes op Hooglandse bodem gezet waar de familie stond te wachten.

 

De club die met de boot een overtocht van 36 uur moest maken, was een ander verhaal.

Het is elk jaar weer een strijd met alle mensen die illegaal naar de overkant willen. Er worden vele trucks opengebroken en vernield om een plekje te bemachtigen om op de boot te komen. En als dat dan niet lukt, wordt er van alles gestolen. Er zijn teams bij wie complete bakken met gereedschap zijn leeggeroofd.

-

 

Maar de controle is streng. Bij de hotels voor vertrek worden er al een kleine 400 opgepakt. En dan onder politiebegeleiding naar de haven en ook onderweg is het een strijd om alle illegalen kwijt te raken. Ze hangen gewoon achter de truck aan spanbanden. Niks is te gek voor het beloofde land.

 

Bij de boot nog eens een stuk of 100 mensen uit de trucks gehaald. En als Henny, Jan en Peter dan denken dat ze het er dit jaar goed vanaf hebben gebracht  zonder schade of illegalen, blijkt dat er op de boot nog een stuk of 10 illegalen rondliepen en die hebben nog even het dakluik van de Elephant 2 opengebroken en al het eten en drinken eruit gehaald.

Maar ook deze illegalen zijn eruit gevist en hebben de overkant niet kunnen bereiken.

 

Na een vertraging van 5 uur ging de boot maandag om 3.00 uur ’s nachts dan toch varen en na 36 uur werd de overkant bereikt. Woensdagavond om 19.00 uur, met totaal van begin tot eind  7700 km op de teller, reed de combinatie het terrein van Smink machines weer op en werden de mannen daar opgewacht door de familie.

 

Alles weer veilig thuis, wat willen we nog meer.

 

MDC 2019-40

 

Het zit er op…

 

Het is een feit.

Morocco Desert Challenge 2019 zit er op.

En wat voor een.

 

-

De 1e dag ging het fout met een stuurcilinder

De 2e dag gooide een steen roet in het eten en moesten ze op drie wielen verder.

De 3e dag dreigde het weer fout te gaan, maar was het een kwestie van de dop op de dieseltank aandraaien. Pfff…. Dat viel mee.

De 4e dag hadden we de tank die niet op z’n plek bleef zitten en een laadbak die het niet vol kon houden.

De 5e dag ging eindelijk zonder noemenswaardige problemen

De 6e dag ging goed totdat Van Velsen een momentje van onoplettendheid had en vol de achterkant van de truck in ging.

De 7e dag ging bij geluk goed. Net niet op truck van Timmermans gesprongen.

 

 

 

 

-

 

En vandaag de 8e dag ging het zoals je een normale rally rijdt. Wat kleine dingen kapot maar daar hoefde niet voor gestopt te worden. Dus dat ging goed. Voor Zuurmond en de Groot verliep dat anders. Zij zijn met grote snelheid op elkaar gereden en menig keer over de kop gegaan. Gelukkig is dit redelijk goed afgelopen.

 

Na hele zonnige dagen en dagen met veel wind begon het bij aankomst van de finish te regenen en daardoor is het gelijk een stuk frisser.

 

Vanavond is er een feest voor alle deelnemers. En dan is het tassen inpakken en richting het vliegveld en de assistentie gaat richting de boot.

 

Allemaal weer richting huis.

MDC 2019-39

 

Zaterdag 20 April 2019

 

Etappe 8

 

 

-

 

De laatste fase is traditioneel een beetje korter, maar niet te onderschatten omdat de angel vaak in de staart zit. Alles is nog steeds mogelijk. Er wordt noordwaarts gereden langs het spoor en deze wordt in de wedstrijd meerdere keren over gestoken.

 

Het is weer puur WRC-plezier door de velden en pampa's van Noord-Marokko, maar het vereist een uiterste concentratie van zowel piloot als co-piloot vanwege de vele hoofdletterveranderingen en moeilijke navigatie.

En dan is het einde in zicht

 

Een heerlijkheid, een fris drankje en champagne voor de winnaars, wachten bij de finish op de deelnemers.

MDC 2019-38

 

Bijna ging het fout…

 

 

Het is een woelige nacht geweest. Er was zoveel wind dat je het gevoel had dat je met tent en al door de storm meegenomen zou worden.  Het is eigenlijk de gehele rally door al erg veel wind, maar zoals vannacht hadden we het nog niet gehad.

 

Heel goed door de duinen kunnen rijden  in het eerste gedeelte van de rally.

Wel hebben we onnoemelijk veel geluk gehad. We hadden moeite om een duin over te komen en moesten een ander spoor kiezen. We zagen nog een spoor en besloten opnieuw gang te maken en gang te houden tot we over de duin waren.

We hielden gang en gingen er met een sprong overheen en dat had Eimbert Timmermans voor ons ook gedaan en die lag er dus nog op z’n kant. We gingen er net achter langs, maar dat scheelde maar een kleine 4 meter.

Wat ’n geluk kun je hebben.

-

 

Halverwege de dag hadden we de lunch en daar is het assistentieteam ook naar toe gereden. Het dakzeil was gescheurde en dat hebben we eraf gehaald en is meegenomen door de assistentie.

Na de lunch gingen we 80 km over de weg ter neutralisatie. Daarna zijn we 1x iets verkeerd gereden, maar zaten snel weer op het goede spoort. Onderweg nog een buggy overeind gezet.

 

Mooi op tijd in het bivak aangekomen en zijn uiteindelijk 13e geworden, maar tot onze verbazing was de assistentie er nog niet. Het bleek dus dat ze wederom een klapband hebben gehad. En dat kost nogal wat tijd om te vervangen.

 

De wedstrijdtruck heeft het goed gedaan vandaag en zal waarschijnlijk met een kleine onderhoudsbeurt de laatste rallydag morgen goed kunnen doorstaan. Dit geeft ons ook tijd om de Elephant 2 groot onderhoud te geven en kijken of we de oorzaak van de klapbanden kunnen achterhalen.

- -

 

MDC 2019-38

 

Vanochtend om 10.00 uur zijn de mannen gestart.

 

 

       

Smink Machines 

Logo MDC2019web shield

 

Zandink-transparant

Truck-online 

Peet Borst Banden

 

 

 

 

 

 

    

 

  

 

 Fulmen accu bakkenes

 

 

 

 

 

 

 WSNlogo

 

 

 

Logo