10. Overleg over de vering.
En wederom is er gisterenavond een test gedaan om de schokbrekers tot het uiterste te belasten. Met een shovel worden op strategische plekken een paar springbulten gemaakt.
Na een aantal uur op verschillende manieren over de bulten gesprongen te hebben, zijn de monteurs Peter, Jan en Arie samen met Wuf in overleg gegaan met Iginio en Jurgen van VB airsuspension.
Na diverse sprongen is gebleken dat de vering op meerdere plekken beter afgesteld moest worden. En daarom worden er dit weekend nog enkele aanpassingen aan de vering gedaan en dat moet dan ook nog gemonteerd worden.
De tijd dringt.
9. Het komt erop aan.
Na weken sleutelen wordt er ’n testrit gemaakt. Weliswaar over de weg maar dat is ook goed oefenterrein. Dan komt de dag dat er getest wordt op stenen, puin en zand. Nog wat kleine mankementjes komen dan tevoorschijn, maar daar doe je dan ook een testrit voor. De hoge drukspuit erover en de Elephant is weer klaar voor z’n plekje in de werkplaats.
Nog maar een paar weken voordat de libyarally van start gaat en er moest nog serieus gesleuteld worden. Meerdere avonden in de week zijn de monteurs in de werkplaats te vinden. Een ieder weet wat hij doen moet en helpt waar nodig.
En alsof er niet genoeg te doen is wordt ook de constructie van de bak aangepast. Niet meer door een gat van één bij één meter kruipen, maar aan beide zijde een klep van één meter hoog en de complete breedte open kunnen klappen en overal goed bij kunnen is wel zo handig voor de monteurs.
Het was passen, meten, buigen en weer passen, maar het resultaat mag er zijn.
8. Aftellen.
Nog 40 dagen dan is het zover, dan moeten de trucks klaar staan voor transport.
We kunnen dus af gaan tellen naar de start op 14 april a.s. van de Libya rally. En zeg nou zelf, wat zijn nou 40 dagen. In deze 40 dagen moet echt alles geregeld zijn.
Wat we de vorige keer nog niet wisten is nu wel bekend. Daniël Bruinsma gaat mee als navigator in de rallytruck met Jos Smink en Peter Nieuwenburg.
Daniël is geen onbekende in dit wereldje. Hij heeft al meerdere rally’s gereden in verschillende samenstellingen bij het Ginaf Rally Power team.
En zoals Jos zegt: ”Daniël is een persoon die in ons team past. Hij weet van aanpakken, denkt mee met het team en is een ervaren navigator. Een goede aanvulling in de cabine. Samen moet het lukken om een mooie rally te rijden. Daar hebben we alle vertrouwen in ”.
Ook in de assistentietruck zijn de stoeltjes gevuld. Als vaste personen zitten daar Henny Smink als chauffeur en Jan Stalenhoef als monteur en als derde persoon komt Arie Jansen het team versterken. Arie sleutelt al een aantal maanden met het team mee en heeft ook al de nodige ervaring in de rallywereld met het team van Mammoet rallysport. Wat natuurlijk wel een voordeel is.
Met dit team en natuurlijk met Wielly Nieuwenburg en Michel Smink die wekelijks met ons mee sleutelen (maar niet meegaan naar Marokko) gaan we voor een mooie klassering in de Libya rally.
7. We zijn er bijna klaar voor.
Le Dakar is inmiddels gereden en dat is met gemengde gevoelens bekeken. Maar er is geen spijt dat er niet aan is deelgenomen.
Wel kijken we uit naar de volgende rally.
De LIBYA RALLY van 14 tot en met 21 april 2016.
En als we op de site kijken ( http://libya-rally.com ), dan zijn er al vele inschrijvingen en beloofd het een heel mooi spektakel te worden.
Er was nu wat meer tijd om de truck van de nodige aanpassingen te voorzien. In Le Dakar 2015 zijn alle onderdelen flink op de proef gesteld. En met dat in gedachte is de truck compleet gestript om nog weer veranderingen aan te brengen. Zo zal met de concurrentie een nog betere strijd aangegaan kunnen worden.
Hierover later meer.
Maar ook de samenstelling van het team wordt anders. Jos Smink blijft de coureur op de Elephant 4 en Peter Nieuwenburg de mecanicien. Maar de plek van de navigator moet nog worden ingevuld. Peter Stijkel heeft besloten om geen rally's meer te rijden wat betekent dat hij geen deel meer uit maakt van ons team.
Er zijn natuurlijk al wel wat ervaren mensen in beeld bij Jos en Peter, maar een definitieve navigator is nog niet bepaald.
De komende weken zal er volop getraind gaan worden en dan is het natuurlijk wel wenselijk dat deze toekomstige navigator zo snel mogelijk instapt om “eigen” te worden aan elkaar. Een coureur moet blind kunnen vertrouwen op de navigator en dat krijg je door de nodige kilometers samen in de cabine te zitten en verschillende parcoursen te rijden. Zo stem je alles op elkaar af en hoe meer kilometers hoe beter.