Pfffff…hij doet het…
Het was een aantal dagen super spannend. En dat is het eigenlijk nog steeds. De motor loopt, maar de versnellingen willen nog niet helemaal doen wat er van ze verwacht wordt. Een draadje, een koppelingetje, een knopje… het kan van alles zijn.
Er zal misschien nog een wijziging worden doorgevoerd maar voordat dat gebeurd, moet daar natuurlijk goed over nagedacht worden. Elke wijziging heeft gevolgen. Soms grote maar soms ook ‘n hele kleine. Hoe groot of hoe klein zo’n verandering ook is, het kan bepalend zijn voor het resultaat in de rally en daar willen we alleen zekerheid hebben. De zekerheid dat het goed gaat, voor zover je dat kunt hebben natuurlijk.
Maar als je al met een truck op pad gaat waarvan je nog niet helemaal zeker bent of hij het goed zal doen en hij het ook vol zal houden, dan hoef je jezelf maar die ene vraag te stellen: ”Moeten we wel gaan? Jos heeft dáár al wel een antwoord op. Hij heeft er alle vertrouwen in.
In de tussentijd wordt er nog volop gesleuteld.
Ook is de truck in de juiste kleuren gespoten. De rode spiegels zijn gebleven, maar de rode gril is even uit beeld gebracht. En of hij terugkomt?? Nu nog de stickers van de sponsoren erop en de truck is toonbaar.
Morgen is de presentatie van het team. Dan moeten de trucks er op en top bij staan.
Er wordt alles aan gedaan om een mooi team neer te zetten. Aan de inzet zal het zeker niet liggen.
Wil je getuige zijn van de teampresentatie, kom dan morgen naar Ede. (Zie uitnodiging)
Het hartje klopt…
Ook vandaag is er weer gesleuteld. Gisteren zat het tegen. Geen geluid in te krijgen. De heftruck van v. Ginkel moest eraan te pas komen om de truck te verplaatsen naar de andere werkplaats.
Het zal waarschijnlijk goed te verhelpen zijn maar veel techniek moet via de computer uitgelezen worden. Ook dat ging vandaag niet lukken, maar er zit ondertussen wel geluid in. Niet het geluid wat we gewend zijn zoals van de Elephant 3. Nee dit geluid is veel ingetogener.
De Elephant 4 wil nu in ieder geval de goede kant uit, alleen de versnelling moet nog even gaan samenwerken met de motor.
Zoals Michel het heel mooi zei: ”Je olifantje maakt geluid… het hartje klopt. Maar zijn hersens willen zijn slofjes helaas nog niet aansporen”.
Er moet nog veel worden gedaan. De stoelen moeten nog goed afgesteld worden, het zeil moet er nog op en natuurlijk de sticker van de sponsoren moeten geplakt enz…
Het blijft dus spannend tot op de laatste minuut.
Laatste uren tikken voorbij…
Meters met kabel zijn aangebracht en aangesloten. Alles controleren en nog eens controleren.
Precisie werk dat is het bouwen van een truck. Als je aan de voorkant een millimeter verschil hebt, dan kom je die millimeter overal weer tegen.
Dat is ook zo met de kabels voor de verlichting, de apparatuur enz… een kleine breuk kan fataal zijn voor de bediening van bijv. de navigatie apparatuur. En zoek die breuk dan maar eens op als er een storing optreed. Dat is onbegonnen werk. Zoeken naar de speld in de hooiberg daar kan het mee vergeleken worden.
Als alle apparatuur is aangesloten is het tijd voor het plaatsen van de gereedschapskisten. Deze bevinden zich bij de achter verlichting. Moet ook op de millimeter nauwkeurig worden geplaatst. Maar het past en zit gemonteerd.
Vandaag wordt het een lange dag. Een aantal monteurs zijn al de hele dag de puntjes op de i aan het zetten om de truck de werkplaats uit te kunnen rijden. Het zal er om spannen. Hij start, maar is er ook beweging in te krijgen?? Vanavond zal het duidelijk worden of er morgen getest kan worden.
Fingers crossed!!!
Eén en één is…
Je hebt een cabine in Amersfoort en een chassis met alles erop en eraan in Ederveen staan. Dan moet eerst het één naar het ander gebracht worden om daar een complete truck van te kunnen maken.
Maandagochtend zou de cabine naar Ederveen worden gebracht, maar Jos vond dat toch niet zo’n goed idee met al die wind. Het zou je toch gebeuren dat met één enkele windvlaag de gehele cabine zou verdwijnen. Maar in de avond is het dan toch zover. De cabine is naar Ederveen gebracht alwaar hij wordt samengevoegd met de rest van de truck.
Nu alle kabeltjes en slangetjes nog met elkaar verbinden zodat het ook allemaal werkt met elkaar en dan zijn we weer een stap dichterbij een complete truck.
De cabine is geplaatst en alles is aan elkaar verbonden. Nu nog de laatste puntjes op de i zetten en dan tijd om alles eens te testen.
Een truck bouwen, zoals er nog twee andere worden gebouwd, wil nog niet zeggen dat de derde truck ook daadwerkelijk alles doet wat de andere twee doen. Daar kun je pas achter komen door de truck zelf te testen.
Binnenkort is het zover.