10-1-2015
Tentjes, slaapzakken, extra onderdelen.
Alles is weer nagekeken en daar waar nodig hersteld. De truck is er klaar voor. De tentjes, slaapzakken en extra onderdelen zijn ingepakt. De auto’s gaan richting Bolivia, maar de trucks blijven in de buurt van Iquique. “Het is daar zo groot, daar kun je wel vier dagen rondrijden”: alsdus Jos. Er hoeven geen extra’s mee betreffende het eten. Er is wel een bivak maar geen assistentie. Ook de snelle assistentie is er niet meer bij. Jan Lammers heeft te veel schade aan de vooras om nog verder mee te kunnen.
Jos gaat nu op 70% rijden om heel door de marathon te komen. Je kunt nu beter 1 of 2 plaatsen zakken in het klassement als dat je eruit ligt. Hopelijk denken de andere deelnemers er anders over zodat wij misschien toch een plekkie naar boven opschuiven.
Fingers crossed.
Vandaag gaat de Elephant 4 om 09.32 uur (ned. tijd 13.32 uur) uit het bivak weg richting de special en zal op een 17e plaats zo rond de klok van 16.00 uur (ned. tijd) te starten
10-1-2015
Iquique – Uyuni
Vandaag zullen de motoren en quads genieten van hun welverdiende rust. De auto’s en trucks zullen beginnen aan het eerste gedeelte van hun marathonetappe. De trucks krijgen een parcours door de duinen dat speciaal voor hun is uitgestippeld.
Deze zevende etappe is voor alle deelnemers het eerste deel van de marathonetappe en er zal aan het einde in het bivak geen assistentie van het team worden toegestaan.
Heel houden is dus een vereiste voor deze etappe waarvan de special bestaat uit 335 kilometer en een verbinding van 101 kilometer.
9-1-2015
Die kleine autootjes ertussen.
Ogen tekort vandaag. De trucks starten gelijk met de auto’s en dat was dus goed opletten met die kleine dingen ertussen door. Er waren 2 specials. Het eerste deel was veel recht toe recht aan en je had dus weinig kans om iemand in te halen. We hebben er een paar in kunnen halen maar het ging niet makkelijk.
Toen kwam er een stuk neutraal en het 2e deel van de special zat vol met gaten, kuilen, bulten en knippen. Op het laatst kwamen de duinen en daar hebben we het gaspedaal even goed in kunnen trappen en een paar plaatsen naar voren kunnen rijden. Om uiteindelijk als 15e te finishen.
De botten en spieren geven nog steeds aan dat ze het niet prettig vinden en bij Jos is het vooral zijn kont die pijn doet. Maar wat wil je ook. In het dagelijkse leven zijn de mannen in beweging op de werkvloer en hebben ze geen zitvlees kunnen kweken en dat moeten ze nu bezuren.
Nog één nachtje slapen in de hospitalitytruck en dan beginnen aan de marathonetappe en ja daar hoort weer het ouderwetse slapen in een tentje bij.
9-1-2015
Spierpijn, spierpijn en nog eens spierpijn.
“Zo erg als dit jaar heb ik het nog niet gehad”: aldus Jos. Ook de 2 Peters hebben er behoorlijk last van. Vandaag minder gehobbel en veel in het zand als het goed is, dus dat scheelt alweer.
We gaan er weer een mooie strijd van maken. We rijden hard, maar wel met het koppie erbij. En zo kennen we Jos natuurlijk ook. Er moet een strijd in zitten, want het is een wedstrijd, maar het moet niet ten koste gaan van mens en materiaal. We zijn nog niet op de helft.
En zo is het maar net.
Vandaag start de Elephant 4 om 12.55 uur (ned. tijd 16.55 uur) op een 15e plaats.
9-1-2015
Antofagasta – Iquique
Deze etappe gaat voornamelijk langs de kustlijn naar het noorden van Chili. Iquiqu is de plaats waar de motoren en quads hun rustdag zullen hebben.
Dit jaar geen spectaculaire afdaling, maar een welkom voor de deelnemers op een podium in het midden van de Chileense stad.
De trucks rijden vandaag 255 kilometer special en 370 kilometer verbinding. Voor de trucks geen rustdag, maar morgen een marathon. Een nieuw onderdeel in deze rally.