Als 13e gefinisht.
8-1-2015
Helemaal verrot.
Dat is het eerste wat Peter S aan de telefoon zegt. Na 300 km waren de mannen helemaal op. Veel paden en dat geeft veel gehobbel. Na die 300 km kwam er een mooi stuk waar snel gereden kon worden en konden ze weer even op adem komen. De truck heeft zich weer goed bewezen. Geen stukken, niet op z’n kant en geen lekke band gehad.
Wuf gingen ze voorbij omdat hij een lekke band had en die hebben ze niet meer terug gezien. Hij finishte net achter de Elephant 4. Het laatste stuk was lastig rijden. De zon scheen recht in de cabine en dan is er weinig zicht.
De zon is nu net onder en het is nu nog maar 70 km naar het bivak.
Tijd voor eten, drinken en languit.
Op naar morgen.
8-1-2015
Al dat stof.
Henny aan de telefoon:” Ik snap niet wat jos eraan vindt,
al dat rijden in het stof. Vandaag zoveel in het stof gereden, dat hadden we nog niet eerder. We hadden veel onverharde wegen dus dat betekent geen of weinig asfalt en veel stof.
Op een gegeven moment kwamen er zelfs wedstrijdtrucks langs ons heen blazen”.
Door de hoogte had Henny wederom weer last van hoofdpijn. “Maar ach dat weet je van te voren dat die kans erin zit”: aldus Henny. Je moet er wat voor over hebben als je broertje in de rally meedoet.
Jos had een topdag gisteren. “Het was voor ons een goeie dag.
Maar we horen om ons heen dat er velen in de problemen zijn gekomen.”: aldus Jos vanochtend aan de telefoon.
De monteurs hebben weer een lange nacht door moeten werken. Er is een differentieel vervangen en er moet goed onderhoud worden verricht omdat het materiaal toch wel veel te verduren heeft.
Er zijn een aantal uitvallers en daar horen wij gelukkig niet bij. Behouden rijden daar gaat het nu om.
Vandaag start de Elephant 4 om 14.51 uur (ned. tijd 18.51 uur) op een 13e plaats.
8-1-2015
Copiapo – Antofagasta
Alle deelnemers nemen vandaag dezelfde route. De special gaat van Copiapo naar Antofagasta en dat zijn twee bekende plaatsen die al vaker aangedaan werden in Le Dakar.
Deze etappe met een special van 458 kilometer voor de trucks is een snelle maar zal door het fesh fesh ook voor kostbare fouten van de deelnemers kunnen zorgen. Na een verbinding van 239 zal de dag eindigen in Antofagasta.
Als 11e gefinisht.