033-2018
Toch niet als in 2016…
Twee jaar geleden ging het in deze duinen fout. En dat maakt het allemaal net even spannender. De start ging goed en als je dan als een na laatste bent gestart en dan toch op een hele mooie plek binnen komt is dat toch heel erg fijn. Dat is weer zoals we het team kennen.
De brandstoffilter kapot en moest vervangen worden maar hij was even spoorloos, maar nadat alle kisten onderste boven zijn gekeerd, is hij toch gevonden. En nu er een nieuw filter inzit gaat de Elephant weer als een zonnetje. Er zijn dit keer ook geen banden kapot gereden omdat ze bij de stenen partijen rustig aan hebben gedaan.
Ook het navigeren ging perfect. 1x verkeerd gereden en dit snel weer hersteld.
Maar daarna kwam er toch een klein foutje wat tijd kostte. Op een hele hoge duin ging het dan toch fout. De elephant 4 bleef op zijn bolle buikje hangen op het topje van de duin.
En dan moet je scheppen. 1 bats hadden ze meegenomen en dan moet de rest met het handje worden gedaan.
De redding kwam van het laatst gestarte team van startnummer 525 Giso Verschoor, Pascal de Baar en Jan van der Vaet. Een klein rukje met hun truck en ze konden hun weg weer vervolgen.
Als met al een dag die alles van gisteren weer goed maakt. Vandaag als 11e binnen en dan is de stand algemeen ook op een 11e positie voorlopig.
Onderstaand filmpje gemaakt door Arie. Hij was erg zenuwachtig en daardoor heeft hij zijn camera niet echt goed in zijn hand gehouden. (Excuses voor het ongemak)
032-2018
Vrijdag 20 april
Stage 6: Merzouga – Boudnib
Afstand Special 6 = 306 km
Liaison = 0 km
Vrijdag, 20 april:
Een laatste dag met duinen, maar eentje voor de dapperen: we starten met de noord-zuid doorsteek van Marokko’s hoogste duinenzee, Erg Chebbi, gevolgd door een tweede duinenreeks van Erg Znaigui.
Vanaf hier veranderen we onze “cap-koers” en via een mix van zanderige oueds en snelle pistes rijden we noordwaarts.
030-2018
Stage 5 | Donderdag 19 april
Fezzou – Merzouga
Afstand Special 5 = 275 km
Liaison = 0 km
Donderdag, 19 april: Opnieuw een woestijnklassieker met voor elk wat wils, vakkundig door elkaar gegooid door de organisatie.
De zandvlaktes nabij Marabout, de canyon van MHarech, de duinen van Ouzina, nog wat slingerende zand- en steenpistes richting Merzouga en dan ook nog de doorsteek van Erg Chebbi om de dag mee af te sluiten.
De deelnemers zijn verzekerd van een mooi spektakel op de piste.
031-2018
Daan (Daniël) is de baas…
Wat een mooie dag had moeten worden, werd een drama. Om ongeveer 9.00 uur gestart. Maar de truck was niet vooruit te branden. Al vrij snel in het begin begon de truck in te houden. En ga dan maar eens bedenken wat het kan zijn.
Als eerste werd gedacht aan een verstopte brandstoffilter. Peter probeerde nog het een en ander uit, maar het mocht niet helpen. Daarna nog gekeken of het aan bepaalde zenders kon liggen. Deze vervangen maar ook dat hielp niet.
Bij het eerst CP punt alles nogmaals gecontroleerd, maar niets kunnen vinden. Het moest dan toch in het brandstoffilter zitten. Maar omdat er in de racetruck geen brandstoffilter zat als reserve is er een gat in het filter gehakt om de brandstofdoorvoer te verbeteren. En dat hielp gelukkig.
En als je dan het ritme er een beetje in hebt kom je op een volgend probleem. Er moest een WP komen, maar dat punt was niet te vinden. Net als vele andere deelnemers moest er lang naar gezocht worden. En als je dan al zo lang onderweg bent, kun je er ook wel eens klaar mee zijn. Er waren al deelnemers afgehaakt . En dat idee werd wel heel aanlokkelijk.
Maar dan kennen we Daan (Daniël) nog niet. Nou echt niet, we gaan alles rijden en niets laten liggen hoe laat het ook wordt.
En dat hebben ze gedaan. Alle Wp’s en Cp’s zijn binnen gehaald. En dan kom je uiteindelijk als een van de laatste binnen na 11 uur onderweg geweest te zijn.
De precieze plaats is nog niet bekend, maar dat horen we morgen dan wel.
Het werd uiteindelijk als 21e binnen en 13e algemeen.
029-2018
De truck kreeg vleugels…
Op de goede momenten het gas een beetje terugnemen om goed te kunnen navigeren en als de gelegenheid er was, werd het gas tot op de bodem ingetrapt. Deze strategie heeft zijn vruchten afgeworpen. Er werd zelf in het begin eventjes op de 3e plek gereden.
De duinen waren van dusdanige aard dat Peter het zweet wel even uitbrak. De truck stond op een gegeven moment zo schuin dat het dreigde om te vallen. Maar Jos zou Jos niet zijn als hij de Elephant niet op de pootjes zou laten staan. Maar het was op het randje.
Voor de lunch kreeg de Elephant 4 vleugels. Geen redbull die daar aan heeft bijgedragen, maar er waren elastieken geknapt die normaal gesproken de zijkleppen dichthoudt. De lunch kwam op het juiste moment. De kleppen hebben het volgehouden en Peter kon er nieuwe elastieken aan bevestigen met hier en daar een tie-wrap en ze konden weer door.
Het houdt maar niet op, vandaag weer 2 kapotte banden.
De laatste 40 km is er gereden met 2 kapotte banden, waardoor er niet hard gereden kon worden. Maar volgens een berekening door Peter was het qua tijd beter om door te rijden dan om de banden te vervangen. En dat bleek ook te kloppen.
Vandaag op de 6e plek de eindstreep gepasseerd wat een mooie 4e algemeen plaats oplevert.