MDC 2019-27
Niet te geloven….
Om 00.30 waren we gisteren klaar met het onderhoud aan de truck. En konden we dus nog even het verjaardagsfeestje van Henny met een hapje en een drankje afsluiten.
We waren helemaal klaar voor een nieuwe dag met een nieuwe uitdaging.
En dan gebeurt het.
Op de een of andere manier is een tank los gegaan en gaan schuiven. Dit wel geprobeerd te repareren, maar is op een gegeven moment door het schuiven toch gaan scheuren en door een defecte leiding is er een luchtbalg leeggelopen.
Twee uur stilgestaan om alles voor elkaar te krijgen.
Tijdens deze rit is de laadbak op meerdere plaatsen gescheurd. Of dit komt doordat de banden wat harder zijn of juist niet, we weten het niet. Met spanbanden is alles aan elkaar verbonden en zo konden we toch het bivak halen.
Tot de lunch is er doorgereden en dit is dicht bij de openbare weg en daar is de assistentie ook naar toe gekomen. Daar is zoveel mogelijk gerepareerd om weer veilig op weg te gaan.
We hebben ervoor gekozen om niet alle controlepunten te halen en op tijd binnen te zijn, maar nu is de assistentie er nog niet. Dus we kunnen nog niet aan het sleutelen.
We hopen toch weer op tijd alles klaar te hebben en laten we duimen dat ze morgen weer wel een mooie dag kunnen rijden zonder stukken.
MDC 2019-26
Dinsdag 16 April 2019
Etappe 4
Een podium voor de grote jongens en zeker een van de moeilijkere, zowel in navigatie als in baankwaliteit. Na een langzame start met veel verschillende elementen zoals de heuvels die beklommen moeten worden en daarna de spannende afdalingen rijden we de beroemde Dakar-piste in.
Dit jaar vond onze racedirecteur een compleet nieuwe variant, nog nooit eerder gebruikt door een andere rally. Niettemin is het stoffig en stenig met veel fesh-fesh.
Midden in de etappe, wordt er een militaire zone binnen gereden met zijn vele checkpoints. Een groot deel van de "piste sautée" (springerige tracks) staat de coureurs dan te wachten. Dit gaat door, zelfs na de tankstop, maar hier is de baan zanderiger dan steenachtig. De snelste voertuigen zullen zeker degenen zijn met de beste vering en schokdempers.
Ook de navigatie zal hier een stuk uitdagender zijn. Het laatste deel van de etappe is vloeiender dan de rest, met kronkelende tracks in de heuvels en een lange, mooie vallei die puur rijplezier biedt. Zodra de versteek van het asfalt is geweest, dan wacht er een hele interessante verrassing en dan is het zeker een heel groot voordeel om er voor het donker te zijn.
Kortom: een lange, moeilijke dag vol rij- en navigatie-uitdagingen, maar zeer de moeite waard als je eenmaal de veiligheid van het bivak Foum Zguid hebt bereikt.
MDC 2019-25
Er is er één jarig…
We zijn hem niet vergeten, maar willen hem eigen aandacht geven.
Henny is vandaag jarig en daar moet toch een klein feestje voor georganiseerd worden.
Het cadeautje is natuurlijk de 17e plek die de Elephant 4 vandaag heeft bereikt.
En dan zijn er natuurlijk de gebruikelijke zandtaartjes. Want iets anders is er in de woestijn niet te krijgen.
En ook een drankje is hier wel op z’n plek.
Maaaarrrr….. zegt Jos:” Eerst moet de truck klaar. Daarna nemen we alle tijd voor de verjaardag van Henny”.
Henny, namens iedereen van harte gefeliciteerd. En nog heel veel mooie en gezonde jaren toegewenst. Proost.
MDC 2019-24
Zo kennen we de Elephant 4 weer…
Als er maar geen druk achter zit, dan kan ons olifantje echt wel presteren.
En zo bleek vandaag het geval.
De hele dag zo rond de 17e plek gereden.
En dat terwijl het team ook nog als één na laatste van alle deelnemers zijn gestart, dus dat zegt nogal wat.
“Na 1km moesten we stoppen omdat we zagen dat we dieselolie verloren. Het was echter een kleinigheidje, want de tankdop zat niet goed dicht”: aldus Jos. “En op dat moment kwam de laatste deelnemer langs ons heen. En waren we dus echt de laatste in het parcours. Het was een smal stuk dus konden we niet inhalen. Toen we weer wat ruimte kregen zijn we weer gaan inhalen en dat ging goed”.
Één lekke band hebben de mannen gereden en die hebben ze tijdens de lunch vervangen en verder geen problemen gehad.
Er was al aangegeven dat ze iedereen een helpende hand wilden bieden, maar ze hebben niemand hoeven helpen.
Uiteindelijk dus binnen gekomen als 17e en dat is helemaal geen slechte plek als je bedenkt dat ze helemaal van achteraf moesten komen.
MDC 2019-23
Wat wel werkt….
Het is natuurlijk een grote domper op deze week. Niet meer voor het klassement kunnen rijden . Maar Peter ziet er ook een voordeel in.
“We hebben nu kunnen het grote voordeel kunnen testen van hoe fijn het is om de banden op te kunnen pompen of juist leeg te laten lopen”.
“Gisteren heb ik de banden linksvoor en rechtsachter opgepompt en rechtsvoor leeg laten lopen. Daardoor kwam het linker achterwiel los van de grond te hangen.
Zo zijn we met een wippende truck met een gangetje van 10/15 km per uur naar de openbaren weg gereden”.
“We hebben bij Cp 1 al contact met Henny gehad en die is naar ons toe komen rijden. Daar hebben we de fuseekogel vervangen en we hebben de band vervangen, want die was door het constante heen en weer slingeren geklapt”.
“Doordat van de band rechtsachter de luchtklep kapot was, moest deze steeds worden opgepompt. Ik zal nu m’n verdere leven met een platte duim moeten zien om te gaan”.
“Eenmaal in het bivak zijn de monteurs gelijk aan de slag gegaan. Er was nogal wat kapot geslagen door die steen en door het slingeren van het wiel. Ook nog goed onderhoud gedaan aan de truck en uiteindelijk om 3.00 uur waren de monteurs klaar. Dus toch nog een latertje voor de monteurs”.
“We rijden dus niet meer voor het klassement maar hebben nu meer een wegenwacht functie voor de andere deelnemers”.
“Het is jammer maar we gaan er het beste van maken”.