MDC 2019-18
Het begon zo goed…
“Het is geen dag geworden waar ze op hadden gehoopt”: aldus Jos.
“Het begin ging heel goed. Het was wel een hoop zoeken en dat had gelukkig iedereen, maar we hebben toch alle CP’s gevonden. En dat kan een groot gedeelte van de deelnemers niet zeggen”.
De laatste 45 km waren in zicht toen het fout ging. De stuurcilinder van de achterwielbesturing brak af. En omdat de achterwielen dan niet meer mee kunnen sturen, moest er heel langzaam gereden worden.
Eerst moest het provisorisch worden gerepareerd en dat kostte al de nodig tijd. En dan heb je het zover klaar, dan kun je echt niet meer vol gas gaan rijden.
Maar we hebben de dag uitgereden en dat is het belangrijkste. Welke plaats we zijn geëindigd, weten we nog niet. Morgen is het dan wel achterin starten, maar dat zien we dan wel weer.
“Omdat er vanochtend een ongeval heeft plaatsgevonden met een deelnemer en een lokale en de lokale bewoner is omgekomen, werd er in het bivak door alle deelnemers 1 minuut stilte gehouden. We waren gelukkig op tijd in het bivak om hier bij te zijn”, aldus Jos.
MDC 2019-17
Zaterdag 13 April 2019
Etappe 1
Een traditioneel byzondere start op "Plage Blanche" met 25 km vlak op het maagdelijke strand, voordat de deelnemers linksaf de kloof in gaa. De route gaat verder over de kliffen, met een spectaculair uitzicht op de Atlantische Oceaan voor zo’n 20 km.
Via kronkelige zanderige WRC-sporen over heuvels en valleien gaat deze etappe verder naar Tan Tan Plage, waar de race het platform oversteekt bij checkpoint 1.(CP)
Na de CP gaat de route het gebied in dat bekend staat als de "Marokkaanse Sahara". Het staat zeker niet bekend om zijn natuurlijke schoonheid, maar is zo leuk om te rijden vanwege het gebrek aan stenen en zijn vele bochtige en zanderige tracks.
Het tweede deel van etappe 1 is ook een uitdaging voor de navigator. Omdat het gebied mijlenver weg is van waar dan ook, zijn de tracks moeilijk te zien, wat de topconcurrenten een extra uitdaging geeft.
MDC 2019-16
Een rustig dagje…
Het was een rustig dagje vandaag. Een beetje om de auto heen gerommeld en hier en daar wat mensen gesproken. Vanmiddag een briefing gehad en morgen gaan we dan starten. Eerst een verbinding van ruim 200 km dus we gaan om een uurtje of half 7 morgenvroeg weg.
Het team heeft er zin in. De wedstrijd is natuurlijk waar ze voor zijn gekomen.
En thuis zitten we natuurlijk de hele dag achter het scherm om de verrichtingen te volgen.
Voor het team: “alle succes van de wereld gewenst” en voor thuis: “houdt de zenuwen onder controle”.
MDC 2019-15
We kunnen ze weer volgen…
Het is natuurlijk hartstikke leuk dat dit team mee doet aan de #MoroccoDesertChallenge , maar dan is het ook wel zo leuk dat wij er ook iets van mee krijgen. Er worden natuurlijk wel tv opnames gemaakt, maar die worden pas medio mei uitgezonden.
Maar de MDC zou de MDC niet zijn, dus is er ook aan de thuisblijver gedacht.
De rally is dagelijks te volgen via:
https://www.moroccodesertchallenge.com/nl/de-rally/live-tracking
MDC 2019-14
Alles is oké…
Het leek nog even mis te gaan, maar één telefoontje en het was opgelost. Peter was zijn raceoverall kwijt en die heb je toch echt nodig om mee te doen aan deze rally.
Maar hij zat gewoon nog in zijn tas waar hij nog niet in had gekeken. Maar je kunt er beter een belletje aan wagen, dan dat je alles op z’n kop zet om te gaan zoeken.
Het waren kleine keuringspuntjes die nog nagekeken werden. Zo is er gekeken of de systemen van de navigatie goed gemonteerd zijn en ook goed werken.
Alles was oké en dan rest er morgen alleen nog het in ontvangst nemen van het roadbook.
Maar als je dan denkt dat ze met z’n allen op ’n bankje om de tafel zitten te buurten, dan heb je het mis. Er is altijd nog wel wat te doen. En zo is iedereen toch steeds in de weer.
Jos heeft de truck gestart en is een proefritje gaan rijden. Zoals elk jaar komt het er voor vertrek niet van om de truck te testen. En dat heeft hij vandaag dus gedaan. Hij rijdt goed en het voelt goed, dus dat moet goed komen.