MDC 2019-22
Maandag 15 April 2019
Etappe 3
Variatie is waar het vandaag om gaat. De tracks zijn niet zo snel maar wel een stuk technischer; een mix van alles wat Marokko te bieden heeft - behalve duinen.
Er zal een paar keer de Oued Draa over gestoken worden, ( Oued Draa is de langste rivier van Marokko (1100 km), met een paar proefritten: een perfecte speeltuin voor de vele SSV's en buggy's. tijdens de vele kilometers zul je prachtige oueds volgen en een aantal chotts oversteken, dit zijn de vlakke witte zoutvlakten, waar je echt op topsnelheid kunt rijden.
Daarna zal er ongeveer 50 km aan stenige tracks zijn en de typische "pistes van Marocaines" met veel op en neer trappen, maar na het tanken ben je dit snel vergeten als er wederom een nieuw landschap wordt onthuld: prachtige valleien met tafel bergen en snel slingerende zandpaden tussen hen in.
Puur rijplezier!
MDC 2019-21
Het liep heel anders….
“Wat hadden we er weer zin in. En het gebied voorspelde veel mooie momenten. En het begin ging eigenlijk heel erg goed. We konden goed met de anderen mee komen”, aldus Jos.
Maar al snel veranderde de stemming. Het ging niet zoals ze verwacht hadden. En ja niet alles is te voorspellen, maar de truck was goed en het voelde ook allemaal goed. En dan gebeurd er iets en dat bepaald de hele verder dag.
Er schoot een steen van de vooras tussen de aandrijfas en daardoor is de achterfuseekogel afgebroken. En als dat gebeurd, dan heb je de dempers kapot en uiteindelijk is ook het wiel losgegaan en afgebroken. Het is nog zo gerepareerd dat de truck wel weer kon rijden.
Dus met 1 enkele steen is eigenlijk alles bepaald.
We hebben vele kilometers met een slakkengangetje moeten rijden. Hierdoor hebben we ook enkele CP’s en Wp’s niet kunnen halen, omdat we er gewoon niet naar toe konden rijden.
Na telefonisch contact met de assistentie zijn we naar de openbare weg gereden en daar is de assistentietruck ook naar toe gekomen en hebben we de truck zo gemaakt dat er naar het bivak gereden kon worden.
Er is samen besloten om het 2e deel van de etappe niet te rijden. Dan zouden we ergens in de nacht zijn aangekomen en aangezien de mannen vannacht pas om 5.00 uur hun slaapzak in kropen, leek ons dit een verstandige beslissing.
We zijn dus als laatste binnen en zullen waarschijnlijk niet meer voor het klassement mee kunnen doen, maar we gaan wel weer van start. Dan maar als assistentie in de wedstrijd voor andere deelnemers.
MDC 2019-20
MDC 2019-20
Onduidelijk…
Voor nu is het nog onduidelijk hoe de mannen zijn geëindigd gisteren. Vandaag is het starten in de achterhoede en tussen de auto’s. Het parcours is heel breed, daar kunnen de mannen profijt van hebben.
Als het allemaal paden waren geweest, was het erg moeilijk om in te halen. Nu is er alle ruimte en als je dan eenmaal lekker in het ritme zit, dan is er niks fijner dan door kunnen rijden.
Er is wel het een en ander gesleuteld in de avond en nacht. Johan is een nieuwe monteur en heeft gelijk zijn vuurdoop gehad. De monteurs hebben maar heel kort kunnen slapen, maar hebben wel alles gefikst wat er nodig was en daarvoor gaan ze tenslotte mee.
Vandaag is er voor de assistentie geen grote afstand om af te leggen (152 km) naar het volgende bivak, dus als ze daar een beetje op tijd arriveren, dan kunnen nog een uiltje knappen voordat de racecrew arriveert.
MDC 2019-19
Zondag 14 April 2019
Etappe 2
Absoluut een dag waarin alle kracht van uw voertuig kan worden gebruikt. Het hele terrein wordt grotendeels gedomineerd door leegte, waar het prachtig is om te rijden.
Je bevindt je in een buitenaards landschap met grote vlakke vlaktes en grote valleien met slechts weinig begroeiing.
Vooral zandweggetjes en gravelpaden met een beetje fesh-fesh. Inhalen zal vandaag gemakkelijk zijn, omdat er zo ontzettend veel ruimte is. Ook de navigatie zal niet zo moeilijk zijn, maar iedere navigator moet wel erg alert zijn op de genoemde gevaren in het roadbook omdat je ze in de hoogte nadert.